57

Metodický list = žák

 

Co k experimentu potřebujeme:

  • světelný senzor

Jak budete postupovat:

  • Najděte si místo (=na balkoně apod.), kde budete moci uskutečnit dlouhodobé měření venkovní intenzity světla.
  • Kontaktujte se žáky z jiných zemí a dohodněte se na simultánním měření.
  • Sestavte měřicí aparaturu a zajistěte, aby byla chráněna před deštěm a jinými možnými nepříznivými vlivy.
  • Zaznamenejte hodnoty světelné intenzity během sjednaného období, např. v průběhu sedmi dnů.

 

Zpracování naměřených dat:

  • Popište, jak se intenzita světla v průběhu měření měnila.
  • Najděte časy východu a západu Slunce pro každý den.
  • Vypočítejte průměrnou délku dne ve sledovaném období.
  • Porovnejte své výsledky s výsledky žáků z jiné země.
  • Pokud máte dostatečné množství údajů, porovnejte výsledky získané na místech různé šířky v různých ročních obdobích.
  • S využitím časů západu a východu Slunce vypočítejte délku slunečného dne pro danou zeměpisnou šířku a roční období.

 

Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:

  • Kdy ráno svítá?
  • Kdy se stmívá?
  • Kdy je intenzita světla největší?
  • Jak se v průběhu sledovaného období měnila délka dne? Zkracovala se nebo prodlužovala?
  • Je časový interval od jednoho východu Slunce k dalšímu východu Slunce vždy stejný?
  • Můžete udělat nějaký závěr z porovnání získaných dat?

 

Náměty na další aktivity:

  • Porovnejte získaná data s údaji naměřenými během zatmění Slunce v roce …..