Typ: Vyklad
89408:ML_Ž
Metodický list = žák
Co k experimentu potřebujeme:
- teplotní senzor
- termosku s teplou, případně studenou vodou podle postupu
- 100g krystalové sody a 70g hydroxidu sodného
Jak budete postupovat:
a)
- Do termosky nalijte 200 ml studené vody s teplotou asi 10 - 15 ° C.
- Měříme cca dvě minuty.
- Do termosky opatrně nasypte 70 g hydroxidu sodného a začněte ho intenzivně míchat. Pokud používáte dostatečně pevný teplotní senzor (např. Z nerezové oceli), může se přímo využít k míchání roztoku.
- Pozor! Hydroxid sodný je silná anorganická zásada! Poškozuje pokožku a je nebezpečný při zasažení oči, proto s ním pracujte velmi opatrně a použijte plášť, ochranné brýle a rukavice!
- Po dvou minutách nebo po úplném rozpuštění hydroxidu sodného měření ukončete. Pozor, roztok je na konci měření značně horký, proto s ním pracujte velmi opatrně!
b)
- Do termosky nalijte 400 ml vody s teplotou 25 ° C.
- Nastavte délku měření na 8 až 10 minut a začněte měřit změnu teploty s časem.
- Do termosky ihned přidejte 100 g krystalové sody a začněte ji intenzivně míchat.
- Po úplném rozpuštění sody měření ukončete.
Zpracování naměřených dat:
- Určete teplotní rozdíly delta T sody i hydroxidu na začátku a na konci experimentu.
- Pomocí rovnice (1) vypočítejte teplotní změny při rozpouštění obou látek (za hmotnostní tepelnou kapacitu roztoků dosaďte hmotnostní tepelnou kapacitu vody, za hmotnost m dosaďte hmotnost celého roztoku).
- Získané hodnoty rozpouštědel tepla musíte přepočítat na 1 mol rozpuštěných látek. Až tyto hodnoty můžete porovnat s tabulkovými rozpouštěcími Molární vedry Qm.
Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:
- Která z použitých látek při rozpouštění teplo uvolňovala a která ho spotřebovávané?
- Proč bylo třeba při těchto experimentech použít termosku?
Náměty nad dalšími aktivity:
- Najděte pomocí tabulek další látky, které jsou dobře rozpustné ve vodě a při kterých dochází k teplotním změnám při rozpouštění. Realizujte s nimi podobný experiment.
Otázky a úkoly: