Typ: Vyklad
88759:ML_U
Metodický pokyn = učitel
Tematické zařazení experimentu
- energie, přeměny forem energie
- interakce elektromagnetického záření a hmoty
- sluneční energie - podmínka života na Zemi
- metabolismus rostlin a energie
Cíl experimentu
- Demonstrovat fotosyntézu vodních rostlin měřením koncentrace kyslíku ve vodním prostředí.
Poznámky k realizaci experimentu
- Než uskutečníte tento experiment, nezapomeňte se přesvědčit, že váš kyslíkový senzor lze použít ve vodním prostředí!
- Experiment je možné realizovat i v kratším časovém intervalu například tak, že akvárium ponecháte jednu hodinu na světle a další hodinu ve tmě.
- Na osvětlení akvária můžete použít různé druhy světelných zdrojů, například slunce, žárovku nebo zářivku a získané množství vyprodukovaného kyslíku za určitý časový interval, např. za jednu hodinu, porovnat.
Návod na zpracování dat
- Naměřené hodnoty slouží především na kvalitativní srovnání koncentrace kyslíku během dne a noci.
Závěry z experimentu
- Množství kyslíku rozpuštěného ve vodě střídavě stoupá a klesá v závislosti na osvětlení akvária během dne a noci.
- Při použití slabšího světla, případně umělého světla namísto denního, je množství vyprodukovaného kyslíku menší.
Žákovské aktivity
- Při realizaci experimentu třeba vzít v úvahu, že jeho příprava i uskutečnění jsou časově náročné. Experiment je vhodné využít k demonstraci fotosyntézy během výkladu, avšak třeba počítat s minimálně dvouhodinovou časovou dotací.
- Žáci se mohou přímo podílet na přípravě, realizaci i vyhodnocení experimentu.
- Pokud převodník umožňuje připojení více senzorů, žáci mohou kromě kyslíku měřit i osvětlení akvária.
Trochu teorie:
- Kyslík se dostává do vody dvěma procesy: fotosyntézou vodních rostlin a fytoplanktonu, a průnikem přes rozhraní vzduch -voda.
Souvislost se životem, přírodou a praxí:
- Množství kyslíku rozpuštěného v oceánech úzce souvisí s množstvím a rozmanitostí vodních živočichů.
- Jedním z nejnebezpečnějších globálních problémů současnosti je vznik ozonové díry Země. Ultrafialové (UV) záření negativně působí na vegetaci, která za normálních okolností fotosynteticky absorbuje značné množství CO2 a tuto její schopnost vážně narušuje. Je například prokázán negativní dopad zvýšené UV radiace na fytoplankton, a tím i na celý potravinový řetězec. Například pokles biomasy v Antarktidě v současnosti dosahuje 6 až 12%, což se v celosvětovém měřítku významně podílí na snižování množství ulovených ryb.