Typ: Vyklad
90063:ML_Žák
Metodický list = žák
Co k experimentu potřebujeme:
- dvě misky s vodou a půdou (1)
- stolní lampu se 100 - 150 W žárovkou nebo sluneční světlo (2)
- dva teplotní senzory (3)
- světelný senzor (4)
Schéma experimentu:
Jak budete postupovat:
- Misky naplňte stejným objemem vody a půdy (přibližně 0,5 dm3). Je důležité, aby počáteční teplota v obou miskách byla stejná, proto nechte zeminu i vodu odstát v miskách několik hodin před experimentem.
- Do misek umístěte tepelné senzory tak, jak je naznačeno na obrázku.
- Nad misky s vodou a se zeminou umístěte zdroj tepelného záření, například 100 - 150 W žárovku, případně je postavte na přímé sluneční světlo. Je důležité, aby obě misky byly od zdroje světla stejně vzdálené.
- Zaznamenávejte minimálně 20 minut časové změny teplot v obou miskách a také osvětlení v prostoru umístění vzorků.
- Uspořádání experimentu v přírodě je podobné. Jeden teploměr umístěte do vody, jejíž teplotu chcete měřit, druhý do půdy, ne však hlouběji než na 5 až 10 cm.
Zpracování naměřených dat:
- Porovnejte získané teplotní křivky.
- Z grafu nebo z tabulky určete maximální teplotu vody i půdy, jakož i amplitudy teploty.
Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:
- Z naměřených údajů určete, která látka se zahřála více: půda nebo voda?
- Věděli byste určit, která látka - voda nebo půda se zahřívala rychleji, a která začala dříve ochlazovat?
- Prodiskutujte vaše závěry s učitelem.
Náměty na další aktivity:
- Jelikož jste použili stejné objemy vody a půdy, pokuste se porovnat jejich měrné tepelné kapacity. Která látka má větší měrnou tepelnou kapacitu?