Typ: Vyklad
88574:ML_Ž
Metodický list = žák
Co k experimentu potřebujeme:
- teplotní senzory 2x (1)
- zkumavky a různé izolační látky - papír, hliníková fólie, kožešina, kůže a pod. (2)
Schéma experimentu:
Jak budete postupovat:
- Obalte stejné zkumavky různými izolačními látkami (= kožešinou, hliníkovou fólií, papírem apod).
- Do každé zkumavky opatrně nalijte horkou vodu a vložte do ní teplotní sondu.
- Zkontrolujte, zda je teplota vody v každé zkumavce stejná. Pokud ano, začněte zaznamenávat změny teploty ve zkumavkách. Po několika (např. deseti) minutách měření ukončete.
Zpracování naměřených dat:
- Porovnejte získané křivky ochlazování.
- Z každého grafu odečtěte výslednou teplotu vody ve zkumavce.
Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:
- Jak se během měření měnila teplota vody v jednotlivých zkumavkách?
- Jsou výsledné teploty stejné nebo se liší?
- Která z použitých látek je nejlepším izolátorem?
Náměty na další aktivity:
- Co myslíte, funguje kožešina jako tepelný izolant, i když je mokrá? Navrhněte a proveďte experiment, kterým si potvrdíte svou odpověď.
- Zkuste najít nejlepší materiál, který zabrání tepelným ztrátám teplého čaje, pizzy nebo v jiných situacích v domácnosti.
Otázky a úkoly:
- Která zvířata jsou dobře připravena na život ve studeném podnebí? Jak vypadá jejich kůže
- Co by nás chránilo před chladem více: jedna hrubá bunda nebo dvě tenká trička?