Typ: Vyklad
88740:ML_Ž
Metodický list = žák
Co k experimentu potřebujeme:
- 500 ml nádobu se studenou vodou (1)
- vařič (2)
- kyslíkový senzor (3)
- teplotní senzor (4)
Schéma experimentu:
Jak budete postupovat:
- Teplotní a kyslíkový senzor vložte do nádoby se studenou vodou (cca 15 ° C) a upevněte je na stojan.
- Měření provádějte na dvě až tři minuty v závislosti na výkonu vařiče.
- Zapněte vařič a spusťte měření úrovně kyslíku a teploty v závislosti na čase.
- Když teplota dosáhne 35 až 40 ° C, měření ukončete.
Zpracování naměřených dat:
- Porovnejte množství rozpuštěného kyslíku na začátku a na konci experimentu.
- Sestrojte graf závislosti množství rozpuštěného kyslíku od teploty.
Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:
- Která voda obsahuje více kyslíku, studená nebo teplá?
- Proč je vypouštění teplejších odpadních vod z elektráren, průmyslových závodů a domácností (tzv. Tepelné znečištění vodních toků) nebezpečné pro vodní organismy?
- Diskutujte své odpovědi s učitelem.
Náměty na další aktivity:
- Pouvažujte nad tím, jak by se dalo porovnat množství kyslíku v tekoucí a ve stojaté vodě při stejné teplotě. Pokuste se toto měření realizovat.