Typ: Vyklad
90095:ML_Žák
Metodický list = žák
Co k experimentu potřebujeme
- ladička
- zvukový senzor
- jiné zdroje zvuku: plechový pásek, polychord, zvonek, hudební nástroje (např. kytara, buben, trubka, ...), siréna, dřevěná píšťala, ...
Schéma experimentu:
Jak budete postupova:
- Sestavte pomůcky podle schématu.
- V řídícím programu měřicího systému nastavte velmi rychlé měření s dostatečným počtem měřených hodnot (např. 2 000 údajů při periodě měření 0,5 ms)
- Kladívkem klepněte na rameno ladičky a spusťte měření. Měření je velmi rychlé.
- Předchozí kroky opakujte při měření zvuku z jiných zdrojů.
Zpracování naměřených dat:
- Získali jste graf závislosti akustického tlaku (transformovaného na elektrické napětí) od času. Graf obsahuje periodickou křivku (pro ladičku je to graf tvaru funkce sinus).
- Analyzujte křivku - zjistěte frekvenci zvuku. Použijte Fourierova analýzu na prozkoumání spektra zaznamenaného zvukového vlnění a vysvětlete výsledky analýzy.
Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:
- Jaký je rozdíl mezi zvukovým vlněním hřmotu a hudebního tónu?
- Určete frekvence zvuku pro každý zdroj. Proč obsahují některé zvuky více frekvencí?
- Jaké vlastnosti kmitajících objektů musíte změnit, aby se změnila frekvence získaného zvuku?
Náměty na další aktivity:
- Zaznamenejte zvukové vlnění různých šumů.
- Na rameno ladičky namontujte malé závaží. Prozkoumejte vztah mezi polohou závaží a frekvencí zvuku ladičky.