Typ: Vyklad
90108:ML_Učitel
Metodický pokyn = učitel
Tematické zařazení experimentu
- Kožní soustava
- Termoreceptory
- Teplota
- Šíření tepla vedením
Cíl experimentu
Cílem pokusu je pomocí jednoduchých pomůcek demonstrovat různou tepelnou vodivost odlišných materiálů (Al, Fe).
Poznámky k realizaci experimentu
Postavíme-li plechovku do nádoby s teplou vodou, horní a dolní části plechovky mají rozdílnou teplotu a proto se začne plechovkou šířit teplo. V našem experimentu používáme dvě plechovky (hliníkovou a železnou) stejného tvaru, na jejichž horní podstavy umístíme současně dvě stejně velké kostky ledu a sledujeme rychlosti tání těchto kostek. Hliník má přibližně třikrát vyšší tepelnou vodivost než železo, takže rychleji taje led na hliníkové plechovce. Pokud bychom vedle plechovek postavili ještě nádobu z tepelného izolantu (např. polystyrenový kelímek, plastový kelímek či skleničku) a na ni také položili kostku ledu, viděli bychom, že na této nádobě taje led nejpomaleji.
Návod na zpracování dat
Závěry z experimentu
Žákovské aktivity
Trochu teorie
Postavíme-li plechovku do nádoby s teplou vodou, horní a dolní části plechovky mají rozdílnou teplotu a proto se začne plechovkou šířit teplo. V našem experimentu používáme dvě plechovky (hliníkovou a železnou) stejného tvaru, na jejichž horní podstavy umístíme současně dvě stejně velké kostky ledu a sledujeme rychlosti tání těchto kostek. Hliník má přibližně třikrát vyšší tepelnou vodivost než železo, takže rychleji taje led na hliníkové plechovce. Pokud bychom vedle plechovek postavili ještě nádobu z tepelného izolantu (např. polystyrenový kelímek, plastový kelímek či skleničku) a na ni také položili kostku ledu, viděli bychom, že na této nádobě taje led nejpomaleji.
Souvislost se životem, přírodou a praxí