126

Metodický list = žák

 

Co k experimentu potřebujeme:

  • Teplotní senzory 2-3x
  • Různé kovové pásky stejných rozměrů
  • Bunsenův kahan
  • Kolíčky, stojany, lepicí pásku (4)

Schéma experimentu:

 

 

Jak budete postupovat:

  • Přilepte tři teplotní sondy ke koncům tří rozdílných kovových pásků stejné velikosti.
  • Ohřívejte druhé konce pásků v horké vodě nebo nad Bunsenovým kahanem.
  • Dbejte na to, abyste všechny pásky ohřívali stejně.
  • Zaznamenávejte změny teploty během pěti minut. Dávejte přitom pozor, abyste některý ze senzorů neohřály na teplotu vyšší, než je jeho maximální rozsah.

 

Zpracování naměřených dat:

  • Porovnejte grafy, které jste získali.
  • Uspořádejte testované kovy podle jejich vodivosti od nejnižší k nejvyšší.
  • Porovnejte získané výsledky s hodnotami elektrické vodivosti daných kovů uváděnými v tabulkách.

 

Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:

  • Který z kovů je nejlepší vodič tepla?
  • Je nějaká souvislost mezi tepelnou a elektrickou vodivostí?
  • Je možné, aby se nám dvě tělesa s toutéž teplotou zdálo při dotyku rozdílu teplé?

 

Náměty nad dalšími aktivity:

  • Pekař si má na pečení chleba vybrat jednu ze dvou pánví - skleněnou nebo kovovou. Ve které z nich se s větší pravděpodobností upeče chléb s pevnou tmavou kůrkou?
  • Sestavte experiment, kterým si ověříte svou hypotézu.

 

Otázky a úkoly:

  • Proč je lepší si vzít na výlet do hor hrnek z nerezavějící oceli jako hrnek z hliníku?