Typ: Vyklad
90138:ML_Žák
Metodický list = žák
Co k experimentu potřebujeme:
- Teplotní senzory 2-3x
- Různé kovové pásky stejných rozměrů
- Bunsenův kahan
- Kolíčky, stojany, lepicí pásku (4)
Schéma experimentu:
Jak budete postupovat:
- Přilepte tři teplotní sondy ke koncům tří rozdílných kovových pásků stejné velikosti.
- Ohřívejte druhé konce pásků v horké vodě nebo nad Bunsenovým kahanem.
- Dbejte na to, abyste všechny pásky ohřívali stejně.
- Zaznamenávejte změny teploty během pěti minut. Dávejte přitom pozor, abyste některý ze senzorů neohřály na teplotu vyšší, než je jeho maximální rozsah.
Zpracování naměřených dat:
- Porovnejte grafy, které jste získali.
- Uspořádejte testované kovy podle jejich vodivosti od nejnižší k nejvyšší.
- Porovnejte získané výsledky s hodnotami elektrické vodivosti daných kovů uváděnými v tabulkách.
Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:
- Který z kovů je nejlepší vodič tepla?
- Je nějaká souvislost mezi tepelnou a elektrickou vodivostí?
- Je možné, aby se nám dvě tělesa s toutéž teplotou zdálo při dotyku rozdílu teplé?
Náměty nad dalšími aktivity:
- Pekař si má na pečení chleba vybrat jednu ze dvou pánví - skleněnou nebo kovovou. Ve které z nich se s větší pravděpodobností upeče chléb s pevnou tmavou kůrkou?
- Sestavte experiment, kterým si ověříte svou hypotézu.
Otázky a úkoly:
- Proč je lepší si vzít na výlet do hor hrnek z nerezavějící oceli jako hrnek z hliníku?