Typ: Vyklad
88676:ML_Ž
Metodický list = žák
Co k experimentu potřebujeme:
- senzor teploty 2x
- plastové nádoby 2x
- destilovanou vodu
- mrazničku
- sůl
- váhy
Schéma experimentu:
Jak budete postupovat:
- Zapojte jednotlivé prvky podle přiloženého obrázku.
- Nezapomeňte si zapsat množství soli, které jste ve vodě rozpustili.
- Spusťte experiment a sledujte teplotu, aby neklesla pod nejnižší hodnotu rozsahu senzoru.
- Ze zaznamenaných hodnot se pokuste zjistit teplotu tuhnutí slané vody.
Zpracování naměřených dat:
- Pokuste se z grafu určit hodnotu teploty, při které slaná voda zamrzla.
Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:
- Proč jsme do mrazničky dávali zamrznout i "čistou" destilovanou vodu?
- Proč je v případě destilované vody teplota v určité části grafu konstantní?
- Proč na grafu zamrzání slané vody není v určité oblasti teplota konstantní?
- Závisí i rychlost zamrzání slané vody od množství rozpuštěné soli?
Náměty nad dalšími otázkami:
- Změňte koncentraci soli v destilované vodě a pokuste se zjistit závislost teploty tuhnutí od množství soli.
- Led vzniklý zamrznutím slané vody nechte roztát a zjistěte, zda jeho slanost je menší než slanost původní vody.
Otázky a úkoly:
- Vysvětlete, který oceán má slanější vodu: Atlantický nebo Severní ledový?
- Zjistěte, které živočichové dokáží přežít v extrémně chladné slané vodě a jaké mechanismy jim to umožňují.
- Vyhledejte informace o způsobech průmyslového získávání soli z mořské vody.