28

Průřezová témata

 

Průřezová témata reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.

Všechna průřezová témata mají jednotné zpracování.

Obsahují Charakteristiku průřezového tématu, v níž je zdůrazněn význam a postavení průřezového tématu v základním vzdělávání. Dále je vyjádřen vztah ke vzdělávacím oblastem a přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka jak v oblasti vědomostí, dovedností a schopností, tak v oblasti postojů a hodnot.

 Obsah průřezových témat doporučený pro základní vzdělávání je rozpracován do tematických okruhů (v textu tučným písmem).

Tematické okruhy průřezových tématprocházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů.

 Každý tematický okruh obsahuje nabídku témat (činností, námětů). Výběr témat a způsob jejich zpracování v učebních osnovách je v kompetenci školy.

 

Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání.

Škola musí do vzdělávání na 1. stupni i na 2. stupni zařadit všechna průřezová témata uvedená v RVP ZV12.

 Všechna průřezová témata však nemusí být zastoupena v každém ročníku.

V průběhu základního vzdělávání je povinností školy nabídnout žákům postupně všechny tematické okruhy jednotlivých průřezových témat, jejich rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP.

Průřezová témata je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod.

Podmínkou účinnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu.

V etapě základního vzdělávání jsou vymezena tato průřezová témata:

Ÿ Osobnostní a sociální výchova

Ÿ Výchova demokratického občana

Ÿ Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Ÿ Multikulturní výchova

Ÿ Environmentální výchova

Ÿ Mediální výchova

 

Portál může být úspěšně využíván pro řešení průřezových témat, zvláště  pro  průřezové téma EV (Environmentální výchova) – viz  „znalosti“ – průřezové téma

Využití problematiky vztahů  člověka k prostředí je možné využít i v dalších  průřezových tématech.

 

 

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

 

Environmentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, tj. k pochopení nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání významu odpovědnosti za jednání společnosti i každého jedince.

Umožňuje sledovat a uvědomovat si dynamicky se vyvíjející vztahy mezi člověkem a prostředím při přímém poznávání aktuálních hledisek ekologických, ekonomických, vědeckotechnických, politických a občanských, hledisek časových (vztahů k budoucnosti) i prostorových (souvislostí mezi lokálními, regionálními a globálními problémy), i možnosti různých variant řešení environmentálních problémů. Vede jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků.

Na realizaci průřezového tématu se podílí většina vzdělávacích oblastí.

Postupným propojováním, rozšiřováním, upevňováním i systematizací vědomostí a dovedností získávaných v těchto oblastech umožňuje Environmentální výchova utváření integrovaného pohledu.

 Každá z oblastí má svůj specifický význam v ovlivňování racionální stránky osobnosti i ve vlivu na stránku emocionální a volně aktivní.

 

Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

 

Ÿ rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí

Ÿ vede k uvědomování si podmínek života a možností jejich ohrožování

Ÿ přispívá k poznávání a chápání souvislostí mezi vývojem lidské populace a vztahy k prostředí v různých oblastech světa

Ÿ umožňuje pochopení souvislostí mezi lokálními a globálními problémy a vlastní odpovědností ve vztazích k prostředí

Ÿ poskytuje znalosti, dovednosti a pěstuje návyky nezbytné pro každodenní žádoucí jednání občana vůči prostředí

Ÿ ukazuje modelové příklady jednání z hledisek životního prostředí a udržitelného rozvoje žádoucích i nežádoucích

Ÿ napomáhá rozvíjení spolupráce v péči o životní prostředí na místní, regionální, evropské i mezinárodní úrovni

Ÿ seznamuje s principy udržitelnosti rozvoje společnosti.

Ÿ učí hodnotit objektivnost a závažnost informací týkajících se ekologických problémů

Ÿ učí komunikovat o problémech životního prostředí, vyjadřovat, racionálně obhajovat a zdůvodňovat své názory a stanoviska

 

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

Ÿ přispívá k vnímání života jako nejvyšší hodnoty

Ÿ vede k odpovědnosti ve vztahu k biosféře, k ochraně přírody a přírodních zdrojů

Ÿ vede k pochopení významu a nezbytnosti udržitelného rozvoje jako pozitivní perspektivy dalšího vývoje lidské společnosti

Ÿ podněcuje aktivitu, tvořivost, toleranci, vstřícnost a ohleduplnost ve vztahu k prostředí

Ÿ přispívá k utváření zdravého životního stylu a k vnímání estetických hodnot prostředí

Ÿ vede k angažovanosti v řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí

Ÿ vede k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě a přírodnímu a kulturnímu dědictví

 

Tematické okruhy průřezového tématu

Ÿ Ekosystémy

- les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa);

 - pole (význam, změny okolní krajiny vlivem člověka, způsoby hospodaření na nich, pole a  

    jejich okolí);

- vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii);

-  moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslík, cyklus oxidu uhličitého) a

-  tropický deštný les (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam

    pro nás)

-  lidské sídlo – město – vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na

   místní podmínky);

-  kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po

    dnešek).

 

Ÿ Základní podmínky života

-  voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty,

       pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení);

- ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa,

    čistota ovzduší u nás);

- půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny  

   v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině;

- ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů);

- ekosystémy – biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a

   ochrana ve světě a u nás);

- energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie,

   možnosti a  způsoby šetření, místní podmínky);

- přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy  

   hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí)

 

Ÿ Lidské aktivity a problémy životního prostředí

-  zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství;

-  doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí,

    druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace);

-  průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na

    prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na

    vztahy průmyslu k  ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti);

- odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s

   odpady, druhotné suroviny);

-  ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; 

právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV)

-  změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy);

-  dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Státní program

     EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.)

 

Ÿ Vztah člověka k prostředí

-  naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství,

    příroda  a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce,

     nevládní  organizace, lidé);

- náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí);

-  aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti,

    možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace);

-  prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení,   

     možnosti a způsoby ochrany zdraví);

-  nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na

    Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady

     jejich  uplatňování ve světě, u nás)

 

 

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

Ÿ vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti

Ÿ vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlen

 

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

Ÿ vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě

Ÿ vychovává k úctě k zákonu

Ÿ rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku

 

Tematické okruhy průřezového tématu

Ÿ Občan, občanská společnost a stát

– občan jako odpovědný člen společnosti (jeho práva a povinnosti, schopnost je aktivně uplatňovat, přijímat odpovědnost za své postoje a činy, angažovat se a být zainteresovaný na zájmu celku);

 

 

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

Ÿ prohlubuje základní vědomosti nezbytné pro pochopení struktury a funkcí mezinárodních a nevládních organizací, jejich vlivu na řešení globálních i lokálních problémů v oblasti humanitární, politické, sociální, ekonomické, kulturní a dodržování lidských práv

Ÿ rozšiřuje a prohlubuje dovednosti potřebné pro orientaci v evropském prostředí, seberealizaci a řešení reálných situací v otevřeném evropském prostoru

Ÿ rozvíjí schopnost racionálně uvažovat, projevovat a korigovat emocionální zaujetí v situacích motivujících k setkávání, srovnávání a hledání společných evropských perspektiv

 

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

Ÿ podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám

Ÿ upevňuje osvojování vzorců chování evropského občana a smysl pro zodpovědnost

 

Tematické okruhy průřezového tématu

Prostřednictvím tematických okruhů si žáci zpřesňují obraz Evropy, uvědomují si souvislosti řešení běžných situací občana s globálními problémy a možnosti utváření své vlastní životní perspektivy v evropském a globálním prostoru.

Ÿ Objevujeme Evropu a svět

...  život Evropanů a styl života v evropských rodinách; životní styl a vzdělávání mladých Evropanů

 

 

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

 

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

Ÿ učí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času

Ÿ umožňuje pochopení cílů a strategií vybraných mediálních obsahů

Ÿ vytváří představu o roli médií v každodenním životě v regionu (v lokalitě)

 

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

Ÿ napomáhá k uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnosti za způsob jeho formulování a prezentace

 

Tematické okruhy receptivních činností:

Ÿ kritické čtení a vnímání mediálních sdělení – pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě;

Ÿ interpretace vztahu mediálních sdělení a reality – různé typy sdělení, jejich rozlišování a jejich funkce; rozdíl mezi reklamou a zprávou a mezi „faktickým“ a „fiktivním“ obsahem;

 

Tematické okruhy produktivních činností:

Ÿ tvorba mediálního sdělení – uplatnění a výběr výrazových prostředků a jejich kombinací pro tvorbu věcně správných a komunikačně (společensky a situačně) vhodných sdělení; tvorba mediálního sdělení pro školní časopis, rozhlas, televizi či internetové médium; technologické možnosti a jejich omezení

 

11