Typ: Vyklad
29716:Průřezová témata
Průřezová témata
Průřezová témata reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.
Všechna průřezová témata mají jednotné zpracování.
Obsahují Charakteristiku průřezového tématu, v níž je zdůrazněn význam a postavení průřezového tématu v základním vzdělávání. Dále je vyjádřen vztah ke vzdělávacím oblastem a přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka jak v oblasti vědomostí, dovedností a schopností, tak v oblasti postojů a hodnot.
Obsah průřezových témat doporučený pro základní vzdělávání je rozpracován do tematických okruhů (v textu tučným písmem).
Tematické okruhy průřezových tématprocházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů.
Každý tematický okruh obsahuje nabídku témat (činností, námětů). Výběr témat a způsob jejich zpracování v učebních osnovách je v kompetenci školy.
Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání.
Škola musí do vzdělávání na 1. stupni i na 2. stupni zařadit všechna průřezová témata uvedená v RVP ZV12.
Všechna průřezová témata však nemusí být zastoupena v každém ročníku.
V průběhu základního vzdělávání je povinností školy nabídnout žákům postupně všechny tematické okruhy jednotlivých průřezových témat, jejich rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP.
Průřezová témata je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod.
Podmínkou účinnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu.
V etapě základního vzdělávání jsou vymezena tato průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova
Výchova demokratického občana
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Multikulturní výchova
Environmentální výchova
Mediální výchova
Portál může být úspěšně využíván pro řešení průřezových témat, zvláště pro průřezové téma EV (Environmentální výchova) – viz „znalosti“ – průřezové téma
Využití problematiky vztahů člověka k prostředí je možné využít i v dalších průřezových tématech.
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Environmentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, tj. k pochopení nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání významu odpovědnosti za jednání společnosti i každého jedince.
Umožňuje sledovat a uvědomovat si dynamicky se vyvíjející vztahy mezi člověkem a prostředím při přímém poznávání aktuálních hledisek ekologických, ekonomických, vědeckotechnických, politických a občanských, hledisek časových (vztahů k budoucnosti) i prostorových (souvislostí mezi lokálními, regionálními a globálními problémy), i možnosti různých variant řešení environmentálních problémů. Vede jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků.
Na realizaci průřezového tématu se podílí většina vzdělávacích oblastí.
Postupným propojováním, rozšiřováním, upevňováním i systematizací vědomostí a dovedností získávaných v těchto oblastech umožňuje Environmentální výchova utváření integrovaného pohledu.
Každá z oblastí má svůj specifický význam v ovlivňování racionální stránky osobnosti i ve vlivu na stránku emocionální a volně aktivní.
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí
vede k uvědomování si podmínek života a možností jejich ohrožování
přispívá k poznávání a chápání souvislostí mezi vývojem lidské populace a vztahy k prostředí v různých oblastech světa
umožňuje pochopení souvislostí mezi lokálními a globálními problémy a vlastní odpovědností ve vztazích k prostředí
poskytuje znalosti, dovednosti a pěstuje návyky nezbytné pro každodenní žádoucí jednání občana vůči prostředí
ukazuje modelové příklady jednání z hledisek životního prostředí a udržitelného rozvoje žádoucích i nežádoucích
napomáhá rozvíjení spolupráce v péči o životní prostředí na místní, regionální, evropské i mezinárodní úrovni
seznamuje s principy udržitelnosti rozvoje společnosti.
učí hodnotit objektivnost a závažnost informací týkajících se ekologických problémů
učí komunikovat o problémech životního prostředí, vyjadřovat, racionálně obhajovat a zdůvodňovat své názory a stanoviska
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
přispívá k vnímání života jako nejvyšší hodnoty
vede k odpovědnosti ve vztahu k biosféře, k ochraně přírody a přírodních zdrojů
vede k pochopení významu a nezbytnosti udržitelného rozvoje jako pozitivní perspektivy dalšího vývoje lidské společnosti
podněcuje aktivitu, tvořivost, toleranci, vstřícnost a ohleduplnost ve vztahu k prostředí
přispívá k utváření zdravého životního stylu a k vnímání estetických hodnot prostředí
vede k angažovanosti v řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí
vede k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě a přírodnímu a kulturnímu dědictví
Tematické okruhy průřezového tématu
Ekosystémy
- les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa);
- pole (význam, změny okolní krajiny vlivem člověka, způsoby hospodaření na nich, pole a
jejich okolí);
- vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii);
- moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslík, cyklus oxidu uhličitého) a
- tropický deštný les (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam
pro nás)
- lidské sídlo – město – vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na
místní podmínky);
- kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po
dnešek).
Základní podmínky života
- voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty,
pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení);
- ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa,
čistota ovzduší u nás);
- půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny
v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině;
- ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů);
- ekosystémy – biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a
ochrana ve světě a u nás);
- energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie,
možnosti a způsoby šetření, místní podmínky);
- přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy
hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí)
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství;
- doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí,
druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace);
- průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na
prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na
vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti);
- odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s
odpady, druhotné suroviny);
- ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek;
právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV)
- změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy);
- dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Státní program
EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.)
Vztah člověka k prostředí
- naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství,
příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce,
nevládní organizace, lidé);
- náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí);
- aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti,
možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace);
- prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení,
možnosti a způsoby ochrany zdraví);
- nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na
Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady
jejich uplatňování ve světě, u nás)
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti
vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlen
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě
vychovává k úctě k zákonu
rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku
Tematické okruhy průřezového tématu
Občan, občanská společnost a stát
– občan jako odpovědný člen společnosti (jeho práva a povinnosti, schopnost je aktivně uplatňovat, přijímat odpovědnost za své postoje a činy, angažovat se a být zainteresovaný na zájmu celku);
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
prohlubuje základní vědomosti nezbytné pro pochopení struktury a funkcí mezinárodních a nevládních organizací, jejich vlivu na řešení globálních i lokálních problémů v oblasti humanitární, politické, sociální, ekonomické, kulturní a dodržování lidských práv
rozšiřuje a prohlubuje dovednosti potřebné pro orientaci v evropském prostředí, seberealizaci a řešení reálných situací v otevřeném evropském prostoru
rozvíjí schopnost racionálně uvažovat, projevovat a korigovat emocionální zaujetí v situacích motivujících k setkávání, srovnávání a hledání společných evropských perspektiv
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám
upevňuje osvojování vzorců chování evropského občana a smysl pro zodpovědnost
Tematické okruhy průřezového tématu
Prostřednictvím tematických okruhů si žáci zpřesňují obraz Evropy, uvědomují si souvislosti řešení běžných situací občana s globálními problémy a možnosti utváření své vlastní životní perspektivy v evropském a globálním prostoru.
Objevujeme Evropu a svět
... život Evropanů a styl života v evropských rodinách; životní styl a vzdělávání mladých Evropanů
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
učí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času
umožňuje pochopení cílů a strategií vybraných mediálních obsahů
vytváří představu o roli médií v každodenním životě v regionu (v lokalitě)
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
napomáhá k uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnosti za způsob jeho formulování a prezentace
Tematické okruhy receptivních činností:
kritické čtení a vnímání mediálních sdělení – pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě;
interpretace vztahu mediálních sdělení a reality – různé typy sdělení, jejich rozlišování a jejich funkce; rozdíl mezi reklamou a zprávou a mezi „faktickým“ a „fiktivním“ obsahem;
Tematické okruhy produktivních činností:
tvorba mediálního sdělení – uplatnění a výběr výrazových prostředků a jejich kombinací pro tvorbu věcně správných a komunikačně (společensky a situačně) vhodných sdělení; tvorba mediálního sdělení pro školní časopis, rozhlas, televizi či internetové médium; technologické možnosti a jejich omezení