38

Porovnej lidské činnosti dříve a nyní

Vyjmenuj co nejvíce příkladů hlavních lidských činností před dobou neolitické revoluce
Vyjmenuj příklady lidských činností v průběhu neolitu:
Vyjmenuj příklady lidských činností ve starověkém Římu nebo ve středověku:
Která činnost z vyjmenovaných příkladů musela být nejčastější a proč?
Která současná zaměstnání jsou zaměřena na získávání přírodních zdrojů z živé přírody?
Která zaměstnání jsou zaměřena na získávání přírodních zdrojů z neživé přírody? Uveď příklady:
Proč se postupně v průběhu 19. a zejména 20. století zaměstnávalo v zemědělství stále méně lidí?
Které zaměstnání se v té době stávalo nejčastějším a k čemu bylo zaměřeno?
Zjisti, kdy u nás byla zavedena povinná školní docházka?
Proč to bylo důležité?
Uvaž, proč bezplatná základní školní docházka patří od roku 1948 mezi základní lidská práva?
Která nová zaměstnání znáš v současné době?

Porovnej složitost vztahů mezi lidmi v minulosti a nyní.

Vyjmenuj zaměstnání, která se v současné době podílí na tom, aby si někdo mohl.

koupit housku:
koupit kolo: 
pustit televizi: 
zavolat záchrannou službu pro odvoz do nemocnice:

Vyber si některou z předcházejících souvislosti mezi zaměstnáními, vyjádři ji kresbou (schematem) a kresbu vlož sem:

Různá zaměstnání se obvykle rozdělují do tří skupin – do tří sektorů:

a) primární = zaměstnání, která zajišťují čerpání přírodních zdrojů

b) sekundární = zaměstnání, které přímo vyrábějí různé věci

c) terciární = zaměstnání, která velmi různými způsoby ovlivňují předcházející: zajišťují například, aby lidé byli vzdělaní, zdraví, kulturní, informovaní atd....

 

Uveď příklady zaměstnání a jejich funkce v jednotlivých sektorech:

primární

zaměstnání

  funkce = co zajišťuje

 
 

sekundární

 
 
 

terciární

 
 
 
 
 

Proč je stále více nových zaměstnání?
Proč jsou některé základní znalosti důležité pro všechna zaměstnání?

Uveď podle svého názoru příklady takových znalostí:

Měly by být mezi těmito znalostmi i ty, které se týkají využívání a ochrany přírody? Zdůvodni svůj názor:
Čím bys chtěl(a) být a proč?
Podle zájmu získej fotografii příkladu zaměstnání z jednotlivých uvedených skupin (sektorů) a fotografie vlož sem.

Úkol  učí  uvědomovat si a myslet v souvislostech, ukazuje obrovskou provázanost v naší společnosti.


11