Typ: Ukol
24126:Co je sklo
Co je sklo
Jaký význam má pro nás sklo? Uveď nejméně 5 příkladů věcí ze skla:
Žádný z nás si asi už neumí představit svůj život bez skla. A víš, co je sklo?
Zkus to samostatně vyjádřit – a potom vyhledej definici skla a porovnej:
Najdi na internetu první zmínky o skle. Do které doby spadá první výroba skleněných předmětů?
Jaké jsou vlastnosti skla, pro které ho člověk stále využívá? Uveď nejméně 3:
Je sklo součást přírody, nebo lidský výtvor? Zdůvodni odpověď:
A přece je v přírodě něco podobného - obsidián. Prohlédni si obrázek ze sbírky národního muzea
Zjisti na internetu, co to je a jak to vzniká:
Který přírodní zdroj je základem hlavní suroviny pro výrobu skla?
Vyjádři slovně , která sloučenina zrnka písku tvoří - podle chemického vzorce SiO2
Prohlédni si, kde se u nás sklářský písek těží.
Jak se ti líbí takto změněná krajina pod Troskami, o nichž dokonce německý cestovatel A. Humboldt prohlásil, že je pokládá za jeden z divů světa? Vyjádři svůj názor:
Ke sklářskému písku, který tvoří 60-80% se přidává řada dalších látek, které dohromody tvoří tzv. sklářský kmen. Jeho složení se liší podle toho, jaké sklo se vyrábí.
Do sklářského kmene se přidávají hlavně látky, jejichž složení vyjadřují následující chemické vzorce; připiš k nim názvy sloučenin, které vyjadřují:
Vápenec: |
CaCO3 |
|
Soda: | Na2CO3 | |
Potaš: | K2CO3 |
Běžné sklo je sodnovápenaté.
Tvrdé (např. broušené) sklo je draselnovápenaté.
Základem pro výrobu skla je tzv. sklářský kmen; je to směs tří látek, která se taví ve sklářské peci a ke které se ještě v malém množství přidávají různé další látky podle toho, jakou má sklo mít barvu či i jiné vlastnosti.
Základní látky, které tvoří sklářský kmen jsou
písek, vápenec a soda (pro běžné sklo) = sodnovápenaté
písek, vápenec a potaš (pro tvrdé sklo) = draselnovápenaté
Suroviny pro sklářský kmen tedy jsou: SiO2 CaCO3 Na2CO3 K2CO3
Vyber a doplň pod chemické vzorce názvy:
SiO2 CaCO3 Na2CO3 K2CO3
Podle této informace si zahraj na skláře a vyplň následující tabulku, podle které připravíš jeden sklářský kmen pro běžné sklo a druhý pro tvrdé sklo a využiješ přitom chemické vzorce i názvy uvedených látek; u sklářský kmen doplň na správné místo slova: sodnovápenatý a draselno vápenatý
|
suroviny |
|
|
pro BĚŽNÉ sklo |
pro TVRDÉ (broušené) sklo |
SKLÁŘSKÝ KMEN: |
|
|
surovina: |
|
|
chem.vzorec: |
|
|
surovina: |
|
|
chem.vzorec: |
|
|
surovina: |
|
|
chem.vzorec: |
|
|
sklo sodnovápenaté | ||
1. | 2. | 3. |
SiO2 | CaCO3 | Na2CO3 |
sklo draselnovápenaté | ||
4. | 5. | 6. |
SiO2 | CaCO3 | K2CO3 |
K těmto hlavním surovinám se přidávají ještě různé další látky.
Doplň do vět chemický název:
a) laboratorní odolné sklo je borité –obsahuje B2O3
b) těžké sklo je olovnaté – obsahuje - PbO
Sklo se často také různě barví.
Zkus zjistit a určit některé kovy, které se používají při barvení skla:
Vylušti podle atomového čísla, které kationty kovu jsou odpovědné za jednotlivé barvy:
Kov zapiš chemickou značkou do tabulky.
Barva skla |
Atomové číslo |
Kationty kovu |
červená |
29 |
|
růžová |
34 |
|
modrá |
29 , 27 |
|
fialová |
25, 28 |
|
žlutá |
29, 22, 47 |
|
černá |
25, 29 |
|
zelená |
24, 26, 23 |
|
Příprava sklářského kmene je tedy velmi složitá a důležitá práce.
Sklářský kmen se taví při vysokých teplotách ve sklářské peci při teplotě podle složení od 15000C až 20000C a tavenina se ještě různě upravuje. Potom se zpracovává.
Odhadni a připiš k uvedeným názvům zpracování, které výrobky se získávají :
foukáním: | |
litím: | |
lisováním: |
Kromě toho se někdy vyrábějí skleněná vlákna protahováním skloviny z trysek, přidávají se různá plnidla a získává se např. sklo s bublinami, brusné sklo, drátosklo apod.
Skleněné výrobky se postupně chladí ve speciálních zařízeních.
Co by se stalo, kdyby se skleněný výrobek ochladil rychle?
Co rozumíš slovem technologie?
Proč je ČR velmocí ve vývozu skla? Zjisti něco o historii skla u nás. Co tě zaujalo?
Vyhledej a uveď nejméně 3 místa, kde jsou naše známé sklárny, napiš, jaké sklo se tam vyrábí, uveď zajímavosti a vyhledej tato místa na mapě.
místo |
výroba skla - zajímavost |