Typ: Ukol
20476:Infekční nemoci
Infekční nemoci
Uveď příklady nejméně tří nemocí, které se mohou různě přenášet z jednoho člověka na druhého a u každé uveď, jak se přenáší (šíří).
Kterými slovy se takové nemoci označují?
Proč se některé tyto nemoci označují jako nemoci špinavých rukou? Uveď příklad:
Kde se nejčastěji takové nemoci vyskytují a co přispívá k jejich šíření?
Co bývá nejčastěji příčinou takových nemocí?
Ujasni si hlavní rozdíl mezi bakterií a virem.
Bakterie je nejjednodušší buňka – je schopná se samostatně rozmnožovat a vytvářet bílkoviny, má chromozom, který je předpokladem přenosu dědičné informace
Vir (virus) není schopen samostatně existovat (je to podbuněčná forma života) – má pouze některou část informace (nukleovou kyselinu RNA nebo DNA), žije pouze na úkor jiných buněk, napadá je a množí se v nich, nebo je naopak ničí (bakteriofág)
Prohlédni si různé typy virů:
Prohlédni si obrázky příkladů původců bakteriálních nemocí
původce TBC původce cholery
a původců virových nemocí
virové částice – původci chřipky virus HIV
model původce nemoci covid 19 původce spalniček
Jak se říká šíření infekčních nemocí v některé oblasti?
Nevíš-li vylušti:
Doplň: |
Vyluštěné slovo - |
1.písmeno |
Ze Slunce přichází |
|
|
Zvětráváním žuly vzniká |
||
Chřipka je nemoc |
||
Opak slova krátký je |
||
Dnes se často vaří na elektrickém sporáku |
||
Opak války je |
||
Rýma je také nemoc |
||
Na Štědrý den má svátek |
Šíření infekčních chorob je
Uveď 2 příklady nemocí, které se běžně přenášejí přímo mezi lidmi:
Co je kapénková infekce? Jak se lidé mají chovat, aby takovou infekci nešířili?
A jak se říká šíření infekčních nemocí v rámci světadílů a světa? Zjisti tak, že místo počátečního epi – dáš pan :
Proč jsou na mnoha místech v naší republice takové morové sloupy?
Kutná Hora
Porovnej počet obětí této chřipky a 1.světové války.
Chřipky:
1. světové války:
Zjisti a doplň do tabulky příklady živočichů, kteří choroby přenášejí, nebo naopak příklady chorob, které jsou jimi přenášeny.
Infekční choroba |
živočich |
klíště obecné |
|
přenos moru z nakažených krys |
|
veš dětská |
|
spavá nemoc (v teplých oblastech). |
|
malárie |
Poslední virovou pandemii (současnou) způsobuje tento tzv. corona virus (na povrchu má obalový protein a uvnitř svoji RNA)
schema fotografie
Uveď hlavní zásady chování v souvislosti s ochranou před touto pandemií :
Coronaviry napadají obvykle buňky různých živočichů – a tento začal způsobovat nikoliv jen nevelké dýchací potíže, ale začal se velmi rychle šířit mezi lidmi a zabíjí…. – zejména starší a oslabené lidi…
A jak se mu lidé mohou bránit?
A co je očkování ?? Vnesení vakciny (očkovací látky) do těla člověka (a podobně i zvířete) ohroženého nějakou infekcí.
V současné době se rozšiřuje po celém světě očkování proti coronaviru, který vyvolává u lidí těžké selhání dýchacího ústrojí – nejvíce u starých lidí a lidí oslabených různými nemocemi.
A jak působí vakcína proti koronaviru? Prohlédni si pozorně obrázek – a přečti si postupně, jak vakcína proti viru působí – vysvětleno podle Biologického centra AV ČR.
Prohlédni si obrázek a následující shrnutí:
Při nakažení se do našeho těla dostane koronavirus – obr. č. 1 – který má na svém povrchu výběžky – a těmi proniká do buněk našeho těla – a pokud člověk nemá náležitou přirozenou imunitu, ničí postupně jeho buňky.
Vakcinu, kterou se očkuje, tvoří tukové kapičky obsahující gen pro rozpoznání nebezpečí – a uzavírání tvorby výběžků virů.
Injekcí se do svalu těla dostanou tukové kapičky, které zároveň přinášejí informaci (gen) pro rozpoznání nebezpečí viru – a uzavírání tvorby výběžků viru.
Bakterie i viry……. jsou v našem prostředí všudypřítomné, a zároveň neviditelné – a mají pro náš život a zdraví obrovský význam…
Toto jsou fotografie jedné z velmi běžných bakterií, která žije v našich střevech a je pro nás obvykle i velmi užitečná, protože brání rozšířování jiných bakterií a vytváři v těle vitamin K .
Buňky těla člověka (tzv. imunitní či obranné) podle této informace při napadení koronavirem zareagují a znemožní proniknutí výběžku tohoto koronaviru do buňky těla – a tak se imunitní buňky těla člověka naučí poznávat, co je pro tělo nebezpečné a když pak člověka skutečný coronavirus napadne, imunitní buňky ho hned poznají, rychle se brání a koronavirus do těla nemůže nebezpečně proniknut.
Tak se zajistí přirozená obrana našeho těla proti koronaviru.
Na podobném principu působí i jiné vakcíny (očkovací látky) proti jiným virům – možným příčinám virových nemocí.
Bakterie i viry jsou v našem prostředí všudypřítomné, a zároveň neviditelné – a mají pro náš život a zdraví obrovský význam…
Toto jsou fotografie jedné z velmi běžných bakterií, která žije v našich střevech a je pro nás obvykle i velmi užitečná, protože brání rozšířování jiných bakterií a vytváři v těle vitamin K. Na levém obrázku je tato bakterie zobrazena v optickém, na druhém obrázku v elektronovém mikroskopu. Skutečná délka Escherichia coli je 2–3 μm a šířka kolem 0,6 μm.
Jmenuje se: Escherichia coli (ale to si nemusíš pamatovat)
Co podporuje odolnost (imunitu) proti infekčním nemocem? Dopiš alespoň 3 příklady:
celková zdravá žvtsrv,
čsoa prostředí,
proti některým nemocem i povinné okvn.
PAMATUJ!
Příroda je nesmírně rozmanitá – a zatímco na jedné straně jsou pro nás některé její formy velmi nebezpečné, na druhé straně i podobné formy jsou pro nás velmi užitečné. Záleží jen na nás, abychom přírodu dobře poznávali, respektovali její zákonitosti a využívali je – a to od nejmenších až po ty největší formy a projevy…….