Typ: Ukol
42699:Zdroje energie pro dopravu
Zdroje energie pro dopravu
Která energie představuje východisko všech těchto energetických zdrojů?
Vysvětli proč:
Přiřaď k uvedeným zdrojům energie, které dopravní prostředky v současné době tento zdroj využívají a z čeho se tento zdroj energie získává. Nevíš –li, zjisti:
dopravní prostředky |
běžný zdroj energie |
nejčastější energetická surovina pro výrobu |
motorová nafta |
||
letecký petrolej, letecký benzin | ||
benzin, nafta |
||
propan-butan |
||
CNG |
||
LNG |
||
bionafta |
||
bioplyn |
||
elektřina |
Při provozu dopravních prostředků se do okolního prostředí uvolňují výfukové plyny. Ve výfukových plynech je mnoho různých látek.
Přečti si, co je třeba vědět a vyřeš úkoly:
Ve výfukových plynech se hlavně sleduje obsah CO (oxidu uhelnatého), HC (uhlovodíků), oxidů dusíku (NOx) a PM (prachových částic).
Některé aromatické uhlovodíky jsou zvláště nebezpečné, protože vyvolávají rakovinu. Z oxidů dusíku jsou to hlavně oxidy NO a NO2 , které spolu s prachovými částečkami způsobují dýchací potíže.
Postupně se dopravní prostředky zdokonalují a emise se snižují. V celé EU se povoluje jen výroba takových nových automobilů, které splňují určité normy – a emise připadající na ujetý kilometr se stále zpřísňují.
Prohlédni si stále zpřísňovanou tabulku norem EU pro emise u nově vyráběných osobních automobil. Všimni si, jak se normy postupně zpřísňují. A že jsou odlišné podle typu motorů.
Jsou to „ emisní normy EURO pro automobily“
Přehled limitů jednotlivých emisních norem EURO 1-6:
Rok/norma |
CO [g/km] |
NOX [g/km] |
HC + NOX [g/km] |
HC [g/km] |
PČ [g/km] |
||||
1992 |
1 |
3,16 |
3,16 |
– |
– |
1,13 |
1,13 |
– |
0,18 |
1996 |
2 |
2,20 |
1,00 |
– |
– |
0,50 |
0,70* |
– |
0,08** |
2000 |
3 |
2,30 |
0,64 |
0,15 |
0,50 |
– |
0,56 |
0,20 |
0,05 |
2005 |
4 |
1,00 |
0,50 |
0,08 |
0,25 |
– |
0,30 |
0,10 |
0,025 |
2009 |
5 |
1,00 |
0,50 |
0,06 |
0,18 |
– |
0,23 |
0,10 |
0,005 |
2014 |
6 |
1,00 |
0,50 |
0,06 |
0,08 |
– |
0,17 |
0,10 |
0,005 |
* 0,90 pro motory s přímým vstřikováním paliva
** 0,10 pro motory s přímým vstřikováním paliva
Nové vozy musí stanovenou normu splňovat, jinak nesmí být prodávány na území EU.
V praxi je ovšem v provozu mnoho automobilů, které ještě tyto normy nesplňují.
% automobilů v ČR, které splňovaly jednotlivé normy EU v roce 2014
Odhadni, kolik % automobilů v naší republice v té době splňovalo poslední nejpřísnější normy EU
- osobní (a lehké dodávky) | |
- nákladní | |
- autobusy |
|
A kolik % automobilů nesplňovalo žádné normy EU ?
- osobní (a lehké dodávky) | |
- nákladní | |
- autobusy |
|
Pokus se zjistit aktuální situaci v loňském nebo současném roce.
Které dopravní prostředky jsou ve městě nejlepší a proč právě tam?
Podobně se EURO normy zpřísňují i dále. Další norma má platit od roku 2026.