12

Zdroje energie pro dopravu

Co bylo zdrojem energie pro dopravu už ve starověku a středověku?

Která energie představuje východisko všech těchto energetických zdrojů? 

Vysvětli proč:

Uvaž, které druhy dopravy v té době ještě nebyly?
Zjisti, kdy se začaly moderní druhy dopravy rozvíjet?
Co byly parní lokomotivy a který energetický zdroj využívaly?
Autor: PetrS. at cs.wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2975327

Přiřaď k uvedeným zdrojům energie, které dopravní prostředky v současné době tento zdroj  využívají   a z čeho se tento zdroj energie získává. Nevíš –li, zjisti:

dopravní prostředky

běžný zdroj energie

nejčastější energetická surovina pro výrobu

motorová nafta

letecký petrolej, letecký benzin

benzin, nafta

propan-butan

CNG

LNG

bionafta

bioplyn

elektřina

Při provozu dopravních prostředků se do okolního prostředí uvolňují výfukové plyny. Ve výfukových plynech je mnoho různých látek.

Jak můžeš výfukové plyny odborně označit? Počáteční písmeno je E

Přečti si, co je třeba vědět a vyřeš úkoly:

Ve výfukových plynech se hlavně sleduje obsah CO (oxidu uhelnatého), HC (uhlovodíků), oxidů dusíku (NOx) a PM (prachových částic).

Některé aromatické uhlovodíky jsou zvláště nebezpečné, protože vyvolávají rakovinu. Z oxidů dusíku jsou to hlavně oxidy NO a NO2 , které spolu s prachovými částečkami způsobují dýchací potíže.

Postupně se dopravní prostředky zdokonalují a emise se snižují. V celé EU se povoluje jen výroba takových nových automobilů, které splňují určité normy – a emise připadající na ujetý kilometr se stále zpřísňují.

Prohlédni si stále zpřísňovanou tabulku norem EU  pro emise u nově vyráběných osobních automobil. Všimni si, jak se normy postupně zpřísňují. A že jsou odlišné podle typu motorů.

Jsou to „ emisní normy EURO pro automobily

Přehled limitů jednotlivých emisních norem EURO 1-6:

Rok/norma

CO

[g/km]

NOX

[g/km]

HC + NOX

[g/km]

HC

[g/km]

[g/km]

1992

1

3,16

3,16

1,13

1,13

0,18

1996

2

2,20

1,00

0,50

0,70*

0,08**

2000

3

2,30

0,64

0,15

0,50

0,56

0,20

0,05

2005

4

1,00

0,50

0,08

0,25

0,30

0,10

0,025

2009

5

1,00

0,50

0,06

0,18

0,23

0,10

0,005

2014

6

1,00

0,50

0,06

0,08

0,17

0,10

0,005

* 0,90 pro motory s přímým vstřikováním paliva

** 0,10 pro motory s přímým vstřikováním paliva

Nové vozy musí stanovenou normu splňovat, jinak nesmí být prodávány na území EU.

V praxi je ovšem v provozu mnoho automobilů, které ještě tyto normy nesplňují.

% automobilů v ČR, které splňovaly jednotlivé normy EU v roce 2014

Odhadni, kolik % automobilů v naší republice  v té době  splňovalo poslední nejpřísnější normy EU

- osobní (a lehké dodávky)   
- nákladní    
- autobusy          

A kolik % automobilů nesplňovalo žádné normy EU ?

- osobní (a lehké dodávky)   
- nákladní    
- autobusy          

Pokus se zjistit aktuální situaci v loňském nebo současném roce.

Podle zjištění zpracuj obdobný graf % automobilů v ČR, které splňovaly jednotlivé normy EU v roce  x  , doplň ho písemným zhodnocením situace (zda se podle tvého názoru mění dostatečně rychle) a vlož sem.
Usuď, co plyne z toho, když se tato situace mění velmi pomalu?

Které dopravní prostředky jsou ve městě nejlepší  a proč právě tam? 

Podobně se EURO  normy zpřísňují i dále. Další norma má platit od roku 2026.


11