19

Co souvisí s chudobou

Porovnej mapky „chudoby“ s očekávanou délkou života pro jednotlivé státy světa.

% obyvatel žijících pod hranicí chudoby

VK počeštěno, podle Autor: Cflm001 (diskuse) – Own work. Derived from File:Percentage population living on less than 1 dollar day 2007-2008.png by Sbw01f, released under GFDL/CC-BY-SA-3.0. Map derived from BlankMap-World6.svg by Canuckguy (en.wp), released under PD-self. Data from the United Nations' Human Development Indices Report (2008). Coloured using Inkscape., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7909487

Očekávaná délka života

VK - počeštěno, podle  User:Pallando My own work Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/6/6e/20120125070015%21Life_expectancy_world_map.PNG

Jak souvisí očekávaná délka dožití s chudobou?

Vyber 3 státy, kde se lidé dožívají nejdelšího věku a 3 státy s nejkratší délkou dožití a porovnej je z hlediska počtu obyvatel žijících v největší chudobě:

Státy s malým %
chudých lidí

Očekávaná délka dožití

          Podmínky života  


Státy s velkým %     
chudých lidí

Očekávaná délka dožití        

            Podmínky života  

A co ještě také ovlivňuje chudoba?

Prohlédni si mapu světa znázorňující % obyvatel v jednotlivých zemích, kteří jsou gramotní, zatímco ostatní jsou negramotní.

VK - počeštěno, podle Alex12345yuri / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)  https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Analfabetismo2013unesco.png
Co znamená, když je člověk negramotný?


Porovnej mapky % obyvatel států podle jejich bohatství či chudoby a negramotnosti:

Státy s malým 
-% chudých lidí

% gramotných

% negramotných

         podmínky pro vzdělávání

Státy s velkým
 % chudých lidí

% gramotných

% negramotných          

           podmínky pro vzdělávání

Uvaž, ovlivňuje nedostatek vzdělávání chudobu? Vysvětli:

Porovnej svou školu se školou v rozvojové zemi.

By Mennonite Church USA Archives - https://www.flickr.com/photos/mennonitechurchusa-archives/14059271659/, No restrictions, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53043949
By Zeus226 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64125594

Čím se tato škola liší? A proč děti dávají velký pozor?

Vyvoď z obou porovnání závěr. Myslíš, že by státy bohaté měly pomáhat chudým, aby se v nich život lidí zlepšil? Napiš stručně své stanovisko  - a diskutuj o něm s ostatními. Uvaž, co bys mohl (a) udělat ty?  

Co ještě souvisí s chudobou?   


11