Typ: Ukol
22763:Chudoba či bohatství států
Chudoba či bohatství států
Přečti si následující text a potom řeš úkoly.
Chudoba a bohatství jednotlivých států úzce souvisí s celým společenským vývojem od počátků průmyslové revoluce až do současné doby.
V tomto vývoji se v jednotlivých státech světa projevovaly různé složité vztahy mezi státy i mezi jednotlivými lidmi ( novodobé otrokářství, kolonialismus, revoluce, války, jejich následky i čerpání a využívání přírodních zdrojů, vědeckotechnické objevy a rozvíjení nových technologií ) a v neposlední řadě také různé uspořádání a řízení společnosti (od různých forem demokracie až po diktátorství, současné boje a náboženské i jiné násilí, korupce, míra kriminality apod.).
To vše se ve vzájemných souvislostech projevuje na bohatství jednotlivých států a ovlivňuje to také jejich současný ekonomický rozvoj.
Ten se tradičně vyjadřuje jako hrubý domácí produkt = HDP; ve světě pod zkratkou GDP = Global Domestic Product.
Zjednodušeně řečeno: HDP znamená všechno to, co se za určitou dobu (např. za rok) ve státě vytvořilo, vybudovalo (všechny hmotné věci – „statky“, do čeho se vložily finanční prostředky) i co se uskutečnilo v oblasti obchodu, kultury, vzdělávání, léčení, atd., (tj. v oblasti služeb). Je to vyjádření toho, jaký je za určitou dobu přírůstek bohatství země. Do HDP se nezapočítává to, co si člověk udělá sám – např. vaření nebo praní prádla doma.
Rozumíš tomu? Uveď alespoň 7 příkladů toho, co se započítává do HDP:
Prohlédni si mapku znázorňující bohatství států vyjádřené v HDP (GDP) na osobu v roce 2015. (mapku vytvořil na základě údajů Mezinárodní měnový fond – MMF)
Porovnání výše HDP na obyvatele ve světě
Země dle HDP na hlavu (v USD) v roce 2017 podle Mezinárodního měnového fondu. Česko je v kategorii 35 000–50 000 USD.
Konkrétní údaje vyjadřované v dolarech se v jednotlivých letech poněkud mění, ale celkové změny se mění jen velice pomalu.
Přečti si ještě toto:
Státy se od sebe liší také tím, z čeho se jejich bohatství (HDP) hlavně (tj. v naprosté převaze) vytváří;
- někde se nejvíce získává z nakládání s penězi,z obchodování z cestování, rozvíjením vědy a výzkumu, nových technologií, vzdělávání, a podobně (tzv. terciární sektor v hospodářství);; i v těchto státech je ovšem také zemědělství a průmysl;
- jinde se nejvíce rozvíjí průmysl- různá výroba na různém stupni technologické úrovně (tzv. sekundární sektor)
- a jinde je zdrojem HDP hlavně zemědělství, popřípadě těžba různých přírodních zdrojů (tzv. primární sektor), kdežto průmysl, a tím spíše na vyspělé technologické úrovni obvykle chybí..
Prohlédni si ještě mapku, která znázorňuje, co se v jednotlivých státech nejvíce rozvíjí – z čeho se HDP (tedy bohatství země) získává nejvíce – a vyřeš následující úkoly.
Poznámka k vysvětlivkám:
Rozdíly mezi státy jsou postupné, takže barvy na mapce postupně přecházejí od světle modré ( naprosto převažuje terciární sektor) k tmavší až fialové barvě (kombinace terciárního a sekundárního sektoru) až po červenou (zcela průmysl- obvykle převážně jen těžba přírodních zdrojů) a od tmavě zelené (kombinace sekundárního a zemědělského sektoru) k jasně zelené (naprostá převaha zemědělství – primárního sektoru).
Co bývá zdrojem bohatství nejbohatších dvou skupin států? Všimni si rozdílů a uveď dva odlišné příklady:
STÁTY
USA, Austrálie -
Saudská Arábie -
Uvaž, zda je možno uvést jedinou příčinu rozdílů mezi státy na světě? Vysvětli svůj názor.
Proč se v naší republice stále hovoří o významu vzdělávání a důležitosti nových technologií? Uveď svůj názor: