24

Rozdíly ve způsobu života

Uveď rozdíly ve způsobu života lidí na různých místech světa – nejprve u nás, potom i ve světě – ve státech bohatých a naopak chudých.

Využij své znalosti z okolí, ale také z filmů, z různých dalších informací. Všímej si jednak různých zařízení (úrovně bydlení, škol, zdravotnictví, dopravy, obchodů, výrobních podniků , kulturních zařízení) i různých vztahů mezi lidmi, způsobů nakupování a odstraňování odpadů, velikostí rodin, zvyků apod.

Typ místa  příklad místa-zdroj informací zvláštnosti
U NÁS

vesnice u nás

malé město u nás

velké město u nás

     
ZAHRANIČÍ - CHUDÝ STÁT

venkov

město

     
ZAHRANIČÍ - BOHATÝ STÁT

venkov

město

Porovnej a uvaž další rozdíly:

Je u nás povinná školní docházka? Je to podle tvého názoru správné? Vysvětli svou odpověď:
Pomáháš s některými pracemi? Kde a proč? Pokládáš to za správné?
Musí někde i malé děti pracovat? Proč?
Jaký je rozdíl mezi pomáháním a nezbytnosti pracovat u malých dětí? Uveď svůj názor:
Kde si asi děti více váží možnosti chodit do školy? V chudých zemích, nebo v bohatých? Vysvětli:
U nás staří lidé mají právo na starobní důchod. Myslíš, že je to tak všude na světě?
Jak velké u nás bývají rodiny? Kolik dětí bývá v jedné rodině?
Myslíš, že je to málo, nebo hodně? Co by sis přál(a) ty? Zdůvodni svůj názor:
Co lidem v současné době umožňuje nakupovat si výrobky z různých – i velmi vzdálených – zemí světa?

Zjisti alespoň u tří běžných potravin místo jejich výroby.

1. 

2. 

3. 

Proč je správné dávat přednost výrobkům, které jsou z blízkého okolí? Co se tím šetří?
Co v současné době umožňuje rychlou výměnu informací po celém světě?
Jak ty si vyměňuješ informace a názory?
Které místo k životu by sis vybral a proč?
Zjisti, co je organizace „Člověk v tísni“ a jak pomáhá dětem v chudých státech. Uveď příklad a napiš, jestli se školou někdy účastníte podobné pomoci.

11