Typ: Vyklad
79823:úkol
Název zvoleného tématu: Odpady, kam se podíváš
Tematický okruh:
- Environmentální výchova – Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- Environmentální výchova – Vztah člověka k prostředí
Autor zpracování tématu: Mgr. Eva Jiříková, CSc.
Základní škola, Generála Janouška 1006, 198 00 Praha 9
Stručné vyjádření záměrů tématu:
Odpady jsou jedním z nejčastěji řešených problémů v environmentální výchově, představují závažný environmentální, společenský a ekonomický problém.
Problematika odpadů patří mezi každodenní starosti každého z nás. Denně stojíme před otázkou, co a jak dál naložit s věcmi, které pro nás ztratily svůj význam.
Dříve byl odpad určen především k likvidaci, dnes je stále více považován za zdroj, což se odráží ve změně přístupu k nakládání s odpadem – tj. od jeho likvidace k recyklaci a regeneraci. Cílem je naučit děti rozlišovat, kdy se věc stává odpadem, předcházet vzniku odpadů, jak s odpadem nakládat, naučit správnému třídění či dalšímu využití doma i ve škole.
Znalostní a dovednostní cíle tématu:
Hlavním cílem projektu je prostřednictvím interaktivních metod všemi smysly přiblížit problematiku nakládání s odpady. Naučit děti smysluplně využívat věci každodenní potřeby, předcházet vzniku odpadů, třídit a využívat již vzniklý odpad. Cílem je naučit děti rozlišovat, kdy se věc stává odpadem, předcházet vzniku odpadů, jak s odpadem nakládat – naučit správnému třídění či dalšímu využití doma i ve škole.
Dílčím cílem tohoto projektu je zmapovat aktuální stav nakládání s odpady ve škole / v domácnosti, v místě/ a navrhnout kroky vedoucí ke snížení odpadu a možná řešení zlepšení situace.
- Žák na základě průzkumu zanalyzuje stav nakládání s odpady ve škole, /doma ve svém okolí/.
- Žák navrhne a obhájí řešení problémů, které vyplynuly z jeho práce.
- Žák samostatně hovoří k danému tématu před ostatními žáky.
Klíčové kompetence - zejména sledované v tématu
Kompetence k učení |
Žák si v rámci projektu plánuje a organizuje pracovní činnost, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení a tento proces reflektuje. Během projektu využívá různé zdroje informací, které zpracovává a hodnotí. |
Kompetence k řešení problémů |
Žák navrhuje, realizuje a vyhodnocuje postupné kroky při řešení problémů. Při řešení uplatňuje analytické, kritické i tvořivé myšlení. |
Kompetence komunikativní |
Žák formuluje, prezentuje a obhajuje podložené výstupy projektu, k tomu využívá dostupné prostředky verbální i neverbální komunikace. |
Kompetence sociální a personální |
Žák v průběhu projektu účinně spolupracuje v týmu, respektuje názor druhého, ovládá a řídí svoje jednání a chování, je schopen sebereflexe. |
Kompetence občanské |
Žák projevuje pozitivní postoj k výsledkům lidské práce, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje, chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy. |
Kompetence pracovní a k podnikavosti |
Žák v projektové činnosti usiluje o dosažení stanovených cílů, průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl, dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu. |
Vazba na aplikace v ostatních vzdělávacích oborech:
Základní vzdělávání – Český jazyk
Základní vzdělávání – Výtvarná výchova
Základní vzdělávání – Informační a komunikační technologie
Organizace vyučování a metody práce:
- Řízený rozhovor
- Diskuse
- Výklad
- Skupinová práce
- Individuální práce
- Práce s pracovními listy
- Práce s internetem
Cílová skupina:
Žáci 4-5. ročníku – I. stupně
Žáci II. stupně
Popis hlavních etap přípravy a realizace:
- Úvodní instruktáž, žáci se v rámci výuky seznámí se základními pojmy.
- Průzkum a mapování terénu, jaký je aktuální stav nakládání s odpady ve škole /doma, v místě kde žijí/. Zaměří se zejména na to, zda se ve škole třídí odpad a jaký, zda má škola nádoby na tříděný odpad a jak jsou ve škole nádoby rozmístěny, jaký je obsah odpadkového koše /košů/ na konci dne / v průběhu 1 týdne/, jak dalece žáci třídí odpad.
- Zpracování zjištěných informací, žáci zpracují výsledky svých zjištění a navrhnou kroky, jak situaci v třídění odpadů zlepšit, výsledky.
- Žáci zpracují výsledky projektu elektronicky /ve formátu Word, Excel, tabulkové hodnoty zpracují do grafu/
- Prezentace výsledků, publicita projektu V závěru programu si výsledky vzájemně představí a budou o nich diskutovat, uskuteční závěrečnou konferenci, na které budou výsledky prezentovat.
- Žáci zpracují tiskovou zprávu, ve které uvedou svá zjištění a navrhnou kroky vedoucí ke zlepšení situace /článek do školního časopisu, na webové stránky školy/
Doporučené rozdělení do skupin – jejich velikost a způsob vytvoření skupiny:
Podle počtu žáků ve třídě - / 3 skupiny, při rozdělení vcházet ze schopností a dovedností žáků v konkrétní třídě/
Přibližný potřebný čas na přípravu:
Příprava může proběhnout v rámci několika na sebe navazujících vyučovacích hodin. Program může probíhat v rámci jedné třídy, ale také v rámci více ročníků, v závěru se mohou jednotlivé třídy vzájemně seznámit se závěry a porovnat výsledky.
Přibližný potřebný čas pro realizaci a doporučená roční doba:
7 denní /vícedenní/
Projekt může být vícedenní /třídní, či celoškolní/, pro 8. - 9. ročník mohou být úlohy rozšířeny o mapování situace v terénu v místě, kde žijí /ulice, obec/
Úvod-instruktáž |
Samotný průzkum / chodby, třídy školy/ |
Zpracování výsledků |
Prezentace výsledků
|
1 vyučovací hodina |
2 vyučovací hod. |
2 vyučovací hod. |
1 – 2 vyučovací hod. |
|
v průběhu 1 týdne sledování obsahu odpadkového koše ve třídě /třídách/ 5x 30 minut na konci vyučování |
vyhodnocení 2 hod. |
|
Nejlepší práce a výsledky mohou být prezentovány na školní konferenci / za účasti rodičů a veřejnosti/
Konkrétní výstupy učebního celku (pedagogický záměr)
Žák na základě vlastního průzkumu popíše současný stav nakládání s odpadem ve škole /doma, v místě, kde žije/. Následně navrhne zlepšení či možná řešení případného neuspokojivého stavu.
Očekávané výstupy:
- Žák vlastními slovy vyjádří, jaký vliv mají odpady na životní prostředí a proč je nutné se problematikou odpadů zabývat.
- Žák vysvětlí, co znamená princip 3R / Reduce, Reuse, Recycle = redukovat, znovu použít, recyklovat/, vysvětlí uplatnění tohoto principu ve školní praxi
- Žák uvede 5 příkladů, jak může sám přispět k minimalizaci odpadu.
- Žák vyjmenuje alespoň 5 druhů odpadů a uvede možnosti jejich dalšího využití.
- Žák vyjmenuje 3 způsoby likvidace odpadů a popíše jejich dopad na životní prostředí.
Potřebné pomůcky, technické vybavení
- pracovní listy pro vedení zápisu
- fotoaparát / dokumentace/
- velký papír na poster pro každou skupinu,
- hygienické rukavice pro každého žáka,
- igelitová plachta
- lepidlo, nůžky, fixy,
- psací potřeby na zapisování,
- barevné papíry A4, / symbolizující barevné kontejnery – tj. černý-šedý, modrý, zelený, žlutý, hnědý, oranžový, červený, a karta se sběrným dvorem, velkoobjemovým kontejnerem a zpětným odběrem/
Hodnocení:
- Žák na základě vlastního průzkumu popíše současný stav nakládání s odpady ve škole /doma, v místě/.
- Žák následně navrhne možná řešení vedoucí ke zlepšení stavu.
Pro objektivní hodnocení dosažených výstupů je důležitá závěrečná prezentace výsledků žáky / poster, PPT prezentace/, v rámci které by měli žáci prokázat splnění stanovených cílů.
Problémy a možná úskalí:
Bezpečnost a hygiena práce: Obsah odpadkových košů prozkoumat pouze v gumových rukavicích /vysypat na igelitovou plachtu, na ní roztřídit a zdokumentovat /fotodokumentace/. Průzkum odpadkového koše provádět za přítomnosti pedagoga.
Dotazníkové šetření – anketa
Další možné otázky:
- Zjistěte co se děje s odpadem, který je ve škole vytříděn.
- Kam je odpad svážen?
- Co se s ním na místě svozu děje dál?
- Kolik kilometrů ujedou auta, která odkaz sváží?
- Zjistit, jaké množství škola vyprodukuje za týden, /měsíc, rok/
- Kolik škola zaplatí za svoz a likvidaci odpadu ?
- Kolik vyprodukovaného odpadu připadá na 1 žáka ?
- Kolik nebezpečného odpadu škola vyprodukuje /+ jaký/ a jak je likvidován ?