Typ: Ukol
83852:Společné znaky života všech obratlovců
Společné znaky života obratlovců
U všech obratlovců jsou oddělená pohlaví – tj. samostatně žijící samci a samice, kteří jsou u ptáků a savců někdy i nápadně odlišeni vzhledem. Je to tzv. pohlavní dvojtvárnost
Porovnej vzhled tetřeva hlušce – samce a samice
A také velmi výrazné odlišení samců a samic u některých savců ––např. u sudokopytníků, nebo u šelem.
Doplň k obrázkům slovo pro označování samce a samice
Rozmnožovací orgány jsou spojeny s orgány vylučovacími, jak ukazují obrázky, a to jak u nejjednodušších ryb, tak u ptáků i savců.
Porovnej obrázky
Prohlédni si obrázky a napiš, s kterou orgánovou soustavou je soustava rozmnožovací spojena?
Doplň podle obrázků názvy orgánů, kde se u obratlovců vyvíjejí pohavní buňky. Doplň věty:
Samčí pohlavní orgány jsou - vytvářejí se v nich samčí pohlavní buňky . Samiččí pohlavní orgány jsou , ve kterých se vytvářejí .
Ryby vypouštějí pohlavní buňky vajíčka (jikry) i spermie (mlíčí) do vody, kde probíhá oplození i vývin mladých rybek.
Popiš podle obrázku, jak probíhá vývoj žáby – přiřaď k obrázku na správná místa slova:
Vývoj začíná , z vajíček se líhne , který později vylézá z vody a jako dospělá žába dýchá .
U ptáků a savců je oplození . Kde se vyvíjí nové ptáče?
Kde se vyvíjí mládě savců?
U všech obratlovců je činnost celého organismu zajištěna jednak prostřednictvím látkového řízení – - tj. , které přenáší krev
a jednak činností nervové soustavy, jejímž základem jsou nervové buňky.
Ústředím nervové soustavy je mozek, který v různé míře utvářejí tyto části:
Který z těchto živočichů je schopen se nejvíce naučit Všimni si, jak se u něho objem předního mozku zvětšuje ještě rýhováním.
Podívej se na následující obrázky, doplňuj do vět chybějící slova – a ujasni si různou reakci psa na podněty z vnějška nejprve podle prvního a dále i podle druhého obrázku.
Kam se ze smyslového orgánu psa (např. čichu, nebo zraku ) nejprve dostává podnět ?
Pes na podnět obvykle automaticky reaguje svými hlasivkami – jak ?
Zároveň se podnět přenáší i – a tam se podnět zpracuje - a pes pozná, zda příčinou podnětu byl známý člověk (přítel), nebo naopak někdo neznámý - a další štěkání už tomu odpovídá.
Vysvětli svými slovy jak:
Pes se může naučit reagovat na podněty i jinak, než by odpovídalo jeho přirozenému chování. Podívej se na následující obrázky, pozorně si přečti text vysvětlující obrázky – potom odpověz.
Když pes uvidí potravu, automaticky se začnou vytvářet v jeho dutině ústní sliny – připravuje se k příjmu potravy – a slintá….. Když mu podávání potravy ( a tedy slintání) spojíme se zrakovým vjemem (svícením žárovky), pes se naučí slintat nejen při ucítění potravy, ale i jen při zrakovém vjemu; vzniká u něho reflex podmíněný světlem.
Podobně se např. mnohá zvířata (zejména savci, ale i někteří ptáci) naučí určitému chování na různé podněty na základě svých zkušeností. Uveď příklad – a vysvětli, proč jsou někdy zvířata ostražitá vůči lidem
Doplň: Když jim
Pes se může naučit někdy i velmi složitému chován. Uvědom si, jak dlouho už psi lidé společně s lidmi.
Doplň větu:
Tak se postupně nervová soustava zejména některých savců a ptáků stále a s tím souvisí .
Podle svých znalostí uveď příklady různých způsobů péče o mláďata u ptáků a savců a vysvětli svými slovy následující obrázky.
Vyjádři co znázorňuje následujících 6 obrázků