17

Rozmanitost i v rámci druhu

Přečti si, uvažuj a vyvoď závěr.

Sešli se dva lesníci a povídali si o zalesňování oblastí, ve kterých žili.

První z Krkonoš říká: Mám teď starost, protože potřebujeme hodně sazenic smrků a musíme si je vypěstovat ze semen od nás z Krkonoš. To víš, přece jen mají jiné „ochvojení“, než u vás.

Druhý od Jičína říká: Já bych Ti rád pomohl – sazenice máme, ale vím, že potřebuješ spíš smrky od vás. Naše smrky z nižších nadmořských výšek mají vodorovnější a pevnější postranní větvičky, než smrky z hor – mají jiné „ochvojení“.

 

Zamysli se a zkus vysvětlit toto různé přizpůsobení z míst, která nejsou příliš vzdálená.

Čím jsou smrky v Krkonoších lépe přizpůsobeny tamním podmínkám?
Uvaž, kterým různým podmínkám prostředí mohou být přizpůsobeni jedinci stejného druhu rostoucí na jiných místech?
Proč lidé hospodařící v přírodě dávají i v rámci stejného druhu vždy přednost organismům původním v dané oblasti?
Jaké důsledky má to, když lidé přírodě nerozumí?

Postupným přizpůsobením jedinců stejného druhu k podmínkám prostředí vznikají v přírodě různé odchylkypoddruhy apod.

Co je lesní školka?
Proč je důležité, aby se lesní školky zakládaly v různých místech?
Co je lesní monokultura?
Na co se má brát zřetel při výsadbách nového lesa?
Co může les zničit? Uveď příklady:
Co je lesní podrost? Uveď příklady rostlin v něm:

Uveď příklady lesního hmyzu a zároveň příklady jeho predátorů – nevíš-li, zjisti na internetu:

lesní hmyz 

predátoři lesních škůdců





Vysvětli, proč smíšený les bývá odolnější vůči nepřiznivým podmínkám prostředí – uveď nejméně 3 důvody: 


11