Typ: Vyklad
44801:Český jazyk
Z RVP :
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
má komplexní charakter, ale pro přehlednost je rozdělen do tří složek:
Komunikační a slohové výchovy,
V Komunikační a slohové výchově se žáci učí vnímat a chápat různá jazyková sdělení, číst s porozuměním, kultivovaně psát, mluvit a rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu různého typu vztahujícího se k nejrůznějším situacím, analyzovat jej a kriticky posoudit jeho obsah.
jazyková výchova:
V jazykové výchově žáci získávají vědomosti a dovednosti potřebné k osvojování spisovné podoby českého jazyka.
Literární výchovy.
V Literární výchově žáci poznávají prostřednictvím četby - formulovat vlastní názory o přečteném díle - Žáci dospívají k takovým poznatkům a prožitkům, které mohou pozitivně ovlivnit jejich postoje, životní hodnotové orientace a obohatit jejich duchovní život.
Ve výuce se však vzdělávací obsah jednotlivých složek vzájemně prolíná.
Verbální i neverbální komunikace se může vhodně rozvíjet i prostřednictvím Dramatické výchovy – viz dále.
Cílové zaměření
vede žáka k:
samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávaný výstup
- odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
- rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
- zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
- využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu,
vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně
připraví a s oporou o text přednese referát
- uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel,
Učivo
písemný projev
- žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, inzerát, dopis, popis; jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník), vypravování
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Učivo
- slovní zásoba a tvoření slov – slovní zásoba a její jednotky, slohové rozvrstvení slovní zásoby, význam slova, homonyma, synonyma, obohacování slovní zásoby, způsoby tvoření slov
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávaný výstup
- formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení
- tvoří vlastní literární text podle svých schopností
Učivo
tvořivé činnosti s literárním textem – přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, záznam a reprodukce hlavních myšlenek, interpretace literárního textu, dramatizace, vytváření vlastních textů,