1

Z RVP :

ČESKÝ JAZYK A LITERATURA

má komplexní charakter, ale pro přehlednost je rozdělen do tří složek:

Komunikační a slohové výchovy,

V Komunikační a slohové výchově se žáci učí vnímat a chápat různá jazyková sdělení, číst s porozuměním, kultivovaně psát, mluvit a rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu různého typu vztahujícího se k nejrůznějším situacím, analyzovat jej a kriticky posoudit jeho obsah.

jazyková výchova:

V jazykové výchově žáci získávají vědomosti a dovednosti potřebné k osvojování spisovné podoby českého jazyka.

Literární výchovy.

V Literární výchově žáci poznávají prostřednictvím četby - formulovat vlastní názory o přečteném díle - Žáci dospívají k takovým poznatkům a prožitkům, které mohou pozitivně ovlivnit jejich postoje, životní hodnotové orientace a obohatit jejich duchovní život.

Ve výuce se však vzdělávací obsah jednotlivých složek vzájemně prolíná.

Verbální i neverbální komunikace se může vhodně rozvíjet i prostřednictvím Dramatické výchovy – viz dále.

 

Cílové zaměření

vede žáka k:

Ÿ samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

Očekávaný výstup

  • odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
  • rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
  • zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
  • využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu,

       vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně

         připraví a s oporou o text přednese referát

  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel,

Učivo

písemný projev

  • žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, inzerát, dopis, popis; jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník), vypravování

 

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

Učivo

- slovní zásoba a tvoření slov – slovní zásoba a její jednotky, slohové rozvrstvení slovní zásoby, význam slova, homonyma, synonyma, obohacování slovní zásoby, způsoby tvoření slov

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

Očekávaný výstup

  • formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností

Učivo

Ÿ tvořivé činnosti s literárním textem – přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, záznam a reprodukce hlavních myšlenek, interpretace literárního textu, dramatizace, vytváření vlastních textů,

11