Typ: Vyklad
90100:ML_Žák
Metodický list = žák
Co k experimentu potřebujeme:
zdroj zvuku, např .: budík, reproduktor (1)
různé materiály na zakrytí zvukového zdroje, např .: skleněný zvon, kartonová krabice, vata, ... (2)
senzor pro měření hladiny hlasitosti (3)
Schéma experimentu:
Jak budete postupovat:
Na zdroji zvuku nastavte přijatelnou hladinu hlasitosti, abyste si nepoškodili sluch a zároveň nevyrušovali ostatních v okolních místnostech.
Pomocí senzoru pro měření hladiny hlasitosti změřte a porovnejte úroveň "hluku" zakrytého a nezakrytého použitého zdroje.
Použijte různé materiály a dodržte stejnou vzdálenost senzoru od zdroje zvuku.
Měření lze provést tak, že buď odečtete jen dvě hodnoty hladiny hlasitosti (nezakrytý a zakrytý zdroj) nebo získáte grafy závislosti hladiny hlasitosti od doby, kdy během 20 sekund měření zaznamenáte hodnoty hladiny hlasitosti se střídavým zakrýváním a odkrýváním zdroje zvuku izolačním materiálem.
Zpracování naměřených dat:
Zjistěte hodnoty hladiny hlasitosti nezakrytého zdroje zvuku a zakrytého s příslušným materiálem.
Vypočítejte procentuální pokles úrovně hladiny hlasitosti pro každý materiál.
Měření více materiálů zpracujte ve vhodné tabulce.
Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:
Porovnejte zvukově izolační vlastnosti použitých materiálů.
Od čeho závisí izolační vlastnosti materiálů?
Náměty na další aktivity:
Změřte tlumení hluku různými deskami, například blízko dálnice. Použijte desky různých materiálů, různé velikosti a tloušťky. Pro vybraný typ materiálu najděte vhodnou polohu mezi zdrojem hluku a senzorem.
Úkoly:
Najděte v literatuře, co obsahují pojmy sluchové pole, práh doslechu a práh bolesti.
Zjistěte, kde se využívají zvukově izolační vlastnosti materiálů na izolaci a kde se potlačují tyto vlastnosti.