21

Jak souvisejí různé části rostliny

Připomeň si:

Co rostliny nepotřebují ke své výživě na rozdíl od nás a proč? 

Co vyjadřuje tato rovnice 6 CO2 ´+  6 H2O  = C6H12O+  6 O2  

Podívejme se, kde tyto děje v rostlině probíhají.

J Hůla

Doplňuj postupně chybějící informace do následujících úkolů podle svých znalostí:

Oxid uhličitý přijímají rostliny svými listy z   – a do ovzduší zároveň uvolňují 

 Vodu rostliny přijímají z (spolu s rozpuštěnými minerálními látkami) svými  a vedou ji stonkem do , kde probíhá fotosyntéza.

 Cukr vznikající v představuje pro rostlinu výživu a v podobě vodných roztoků se dostává do  rostliny.

Jakou barvu mají listy, ve kterých probíhá fotosyntéza?   

A proč? 

Prohlédni si detail listu a všimni si, jak jsou jednotlivé části listu propojeny.

 Mikrofotografie ukazuje ještě větší podrobnosti – tj. částice, ve kterých probíhá fotosyntéza.

 Jak se jmenují? 

Kristian Peters -- Fabelfroh, CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons; https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Plagiomnium_affine_laminazellen.jpeg

Z povrchu listů  uniká kyslík vznikající při fotosyntéze.

V každé rostlině je velmi důležitý pohyb vodných roztoků, které prostupují celé tělo rostliny a póry v pokožce listu pak uniká  vodní pára.

Celou rostlinou prostupuje voda s rozpuštěnými látkami.

K čemu rostliny potřebují vodu?
Proč je fotosyntéza důležitá?
Ve které části rostliny fotosyntéza probíhá a co umožňuje její průběh?

Jak označujeme látky, které umožňují reakce v živých organismech?

Doplň naznačené slovo: boaayáo

Doplň do obrázku rostliny a jejích částí šipky znázorňující, jak se v ní pohybuje voda.

Co je znázorněno vedle obrázku rostliny?

K čemu jsou znázorněné soubory buněk přizpůsobeny z hlediska pohybu vody?

Přiřaď k obrázku slova:

vypařování vody
kořenové vlášení v půdě
přijímání vody s minerálními látkami z půdy
rozvádění vodných roztoků s minerálními látkami z půdy (modře), s cukrem tj výživou z listů (žlutě)
Ponoř kořeny některé drobné rostlinky do obarvené vody, pozoruj a popiš, zda a jak se rostlinka změnila a co změna dokazuje:

Podle zájmu si vyhledej na internetu, co je kořenový vztlak a přečti si, jak je v přírodě zajištěno, aby voda začala proudit v rostlinách na jaře, kdy ještě není vytvořen sloupec vody v rostlině od kořenů až do listů – tj. od přijímání vody a jejím vypařováním do ovzduší.

Vyhledej na internetu obrázky rostlinných pletiv a prohlédni si je. Vyber z nich tři pletiva a nahraj je sem

Pletiva v těle rostliny se v průběhu roku  i podle počasí mění. Porovnej obrázek  A  a   B

Doplň tyto výrazy:  dostatek vody,   sucho,    listy vadnou,     napjaté,     ochablé

Na obrázku A mají listy  , stěny buněk jsou 

Na obrázku B listy ,  stěny buněk jsou 

Zdroj obr. učebnice D. Kvasničková

A co se  s listy většiny rostlin stane u nás na podzim? 

VK - kompilace z volných zdrojů
Vytvoř si malý atlas podzimního zbarvení listů našich běžných listnatých dřevin, vyfotografuj místa, kde tyto stromy rostou – a ukázky své práce vlož sem.

Prohlédni si obrázek buňky listu a napiš, co se v buňkách listů ztrácí. Na podzim se v buňkách listů ztrácejí    

Co se na podzim s listy mnoha rostlin stane?  

Prohlédni si obrázek, co se přitom stává.

Zdroj obr. učebnice D. Kvasničková

11