1

Název zvoleného tématu:               Odpady, kam se podíváš

Tematický okruh:

  1. Environmentální výchova – Lidské aktivity a problémy životního prostředí
  2. Environmentální výchova – Vztah člověka k prostředí

 

Autor zpracování tématu: Mgr. Eva Jiříková, CSc.

Základní škola, Generála Janouška 1006, 198 00 Praha 9

Stručné vyjádření záměrů tématu:

Odpady jsou jedním z nejčastěji řešených problémů v environmentální výchově, představují závažný environmentální, společenský a ekonomický problém.

Problematika odpadů patří mezi každodenní starosti každého z nás. Denně stojíme před otázkou, co a jak dál naložit s věcmi, které pro nás ztratily svůj význam.

Dříve byl odpad určen především k likvidaci, dnes je stále více považován za zdroj, což se odráží ve změně přístupu k nakládání s odpadem – tj.  od jeho likvidace k recyklaci a regeneraci. Cílem je naučit děti rozlišovat, kdy se věc stává odpadem, předcházet vzniku odpadů, jak s odpadem nakládat, naučit správnému třídění či dalšímu využití doma i ve škole.

Znalostní a dovednostní cíle tématu:

Hlavním cílem projektu je prostřednictvím interaktivních metod všemi smysly přiblížit problematiku nakládání s odpady. Naučit děti smysluplně využívat věci každodenní potřeby, předcházet vzniku odpadů, třídit a využívat již vzniklý odpad. Cílem je naučit děti rozlišovat, kdy se věc stává odpadem, předcházet vzniku odpadů, jak s odpadem nakládat – naučit správnému třídění či dalšímu využití doma i ve škole.

Dílčím cílem tohoto projektu je zmapovat aktuální stav nakládání s odpady ve škole / v domácnosti, v místě/ a navrhnout kroky vedoucí ke snížení odpadu a možná řešení zlepšení situace.

  • Žák na základě průzkumu zanalyzuje stav nakládání s odpady ve škole, /doma ve svém okolí/.
  • Žák navrhne a obhájí řešení problémů, které vyplynuly z jeho práce.
  • Žák samostatně hovoří k danému tématu před ostatními žáky.

Klíčové kompetence -  zejména sledované v tématu

Kompetence k učení

Žák si v rámci projektu plánuje a organizuje pracovní činnost, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení a tento proces reflektuje. Během projektu využívá různé zdroje informací, které zpracovává a hodnotí.

Kompetence k řešení problémů

Žák navrhuje, realizuje a vyhodnocuje postupné kroky při řešení problémů. Při řešení uplatňuje analytické, kritické i tvořivé myšlení.

Kompetence komunikativní

Žák formuluje, prezentuje a obhajuje podložené výstupy projektu, k tomu využívá dostupné prostředky verbální i neverbální komunikace.

Kompetence sociální a personální

Žák v průběhu projektu účinně spolupracuje v týmu, respektuje názor druhého, ovládá a řídí svoje jednání a chování, je schopen sebereflexe.

Kompetence občanské

Žák projevuje pozitivní postoj k výsledkům lidské práce, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje, chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy.

Kompetence pracovní a k podnikavosti

Žák v projektové činnosti usiluje o dosažení stanovených cílů, průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl, dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu.

 

Vazba na aplikace v ostatních vzdělávacích oborech:

Základní vzdělávání – Český jazyk

Základní vzdělávání – Výtvarná výchova

Základní vzdělávání – Informační a komunikační technologie

Organizace vyučování a metody práce:

  • Řízený rozhovor
  • Diskuse
  • Výklad
  • Skupinová práce
  • Individuální práce
  • Práce s pracovními listy
  • Práce s internetem

 

Cílová skupina:

Žáci 4-5. ročníku – I. stupně

Žáci II. stupně

Popis hlavních etap přípravy a realizace:

  1. Úvodní instruktáž, žáci se v rámci výuky seznámí se základními pojmy.
  2. Průzkum a mapování terénu, jaký je aktuální stav nakládání s odpady ve škole /doma, v místě kde žijí/. Zaměří se zejména na to, zda se ve škole třídí odpad a jaký, zda má škola nádoby na tříděný odpad a jak jsou ve škole nádoby rozmístěny, jaký je obsah odpadkového koše /košů/ na konci dne / v průběhu 1 týdne/, jak dalece žáci třídí odpad.
  3. Zpracování zjištěných informací, žáci zpracují výsledky svých zjištění a navrhnou kroky, jak situaci v třídění odpadů zlepšit, výsledky.
  4. Žáci zpracují výsledky projektu elektronicky /ve formátu Word, Excel, tabulkové hodnoty zpracují do grafu/
  5. Prezentace výsledků, publicita projektu V závěru programu si výsledky vzájemně představí a budou o nich diskutovat, uskuteční závěrečnou konferenci, na které budou výsledky prezentovat.
  6. Žáci zpracují tiskovou zprávu, ve které uvedou svá zjištění a navrhnou kroky vedoucí ke zlepšení situace /článek do školního časopisu, na webové stránky školy/

 

Doporučené rozdělení do skupin – jejich velikost a způsob vytvoření skupiny:

Podle počtu žáků ve třídě - / 3 skupiny, při rozdělení vcházet ze schopností a dovedností žáků v konkrétní třídě/

Přibližný potřebný čas na přípravu:

Příprava může proběhnout v rámci několika na sebe navazujících vyučovacích hodin. Program může probíhat v rámci jedné třídy, ale také v rámci více ročníků, v závěru se mohou jednotlivé třídy vzájemně seznámit se závěry a porovnat výsledky.

Přibližný potřebný čas pro realizaci a doporučená roční doba:

7 denní /vícedenní/

Projekt může být vícedenní /třídní, či celoškolní/, pro 8. - 9. ročník mohou být úlohy rozšířeny o mapování situace v terénu v místě, kde žijí /ulice, obec/

Úvod-instruktáž

Samotný průzkum / chodby, třídy školy/

Zpracování výsledků

Prezentace výsledků

  • v rámci třídy

1 vyučovací hodina

2 vyučovací hod.

2 vyučovací hod.

1 – 2 vyučovací hod.

 

v průběhu 1 týdne sledování obsahu odpadkového koše ve třídě /třídách/

5x 30 minut na konci vyučování

vyhodnocení 2 hod.

 

Nejlepší práce a výsledky mohou být prezentovány na školní konferenci / za účasti rodičů a veřejnosti/

Konkrétní výstupy učebního celku (pedagogický záměr)


Žák na základě vlastního průzkumu popíše současný stav nakládání s odpadem ve škole /doma, v místě, kde žije/. Následně navrhne zlepšení či možná řešení případného neuspokojivého stavu.

Očekávané výstupy:

  1. Žák vlastními slovy vyjádří, jaký vliv mají odpady na životní prostředí a proč je nutné se problematikou odpadů zabývat.
  2. Žák vysvětlí, co znamená princip 3R / Reduce, Reuse, Recycle = redukovat, znovu použít, recyklovat/, vysvětlí uplatnění tohoto principu ve školní praxi
  3. Žák uvede 5 příkladů, jak může sám přispět k minimalizaci odpadu.
  4. Žák vyjmenuje alespoň 5 druhů odpadů a uvede možnosti jejich dalšího využití.
  5. Žák vyjmenuje 3 způsoby likvidace odpadů a popíše jejich dopad na životní prostředí.

 

Potřebné pomůcky, technické vybavení

  • pracovní listy pro vedení zápisu
  • fotoaparát / dokumentace/
  • velký papír na poster pro každou skupinu,
  • hygienické rukavice pro každého žáka,
  • igelitová plachta
  • lepidlo, nůžky, fixy,
  • psací potřeby na zapisování,
  • barevné papíry A4, / symbolizující barevné kontejnery – tj. černý-šedý, modrý, zelený, žlutý, hnědý, oranžový, červený, a karta se sběrným dvorem, velkoobjemovým kontejnerem a zpětným odběrem/

Hodnocení:

  1. Žák na základě vlastního průzkumu popíše současný stav nakládání s odpady ve škole /doma, v místě/.
  2. Žák následně navrhne možná řešení vedoucí ke zlepšení stavu.


Pro objektivní hodnocení dosažených výstupů je důležitá závěrečná prezentace výsledků žáky / poster, PPT prezentace/, v rámci které by měli žáci prokázat splnění stanovených cílů.

Problémy a možná úskalí:

Bezpečnost a hygiena práce: Obsah odpadkových košů prozkoumat pouze v gumových rukavicích /vysypat na igelitovou plachtu, na ní roztřídit a zdokumentovat /fotodokumentace/. Průzkum odpadkového koše provádět za přítomnosti pedagoga.

  

Dotazníkové šetření – anketa

Další možné otázky:

  1. Zjistěte co se děje s odpadem, který je ve škole vytříděn.
  2. Kam je odpad svážen?
  3. Co se s ním na místě svozu děje dál?
  4. Kolik kilometrů ujedou auta, která odkaz sváží?
  5. Zjistit, jaké množství škola vyprodukuje za týden, /měsíc, rok/
  6. Kolik škola zaplatí za svoz a likvidaci odpadu ?
  7. Kolik vyprodukovaného odpadu připadá na 1 žáka ?
  8. Kolik nebezpečného odpadu škola vyprodukuje /+ jaký/ a jak je likvidován ?

 

 

11